Conan O’Brien
I reklamfilmerna för Conan O’Briens nya show parodierar han töntiga åttiotalsfilmer genom att tvätta sitt skrivbord med en löddrig tvättsvamp i slow motion, ackompanjerat av en glammig hårdrockslåt. Det är en väldigt typisk Conan-sketch: han drar sig inte för att använda och spela på sin person, med sitt karaktäristiska rödtoniga raggarhår och otränade kroppshydda. Att själv vara det centrala skämtet.
Conan O’Briens nya talkshow – som kort och gott heter Conan – hade premiär på den amerikanska komedi-kanalen TBS i måndags. En indikation på att den kan bli bra är att han har skägg i den reklam som föregått showen. Senast han hade skägg var för tre år sedan som sympati för den långa manusförfattarstrejken i USA. När den pågick fick han skriva det mesta av materialet själv till sin dåvarande Late Night talkshow – en uppvisning i kreativitet och med långa, oskrivna reportage som i princip handlade om att gå runt i studion eller backstage och situationskomiskt interagera.
När Conan O’Brien i januari fick lämna The Tonight Show blev han enligt kontrakt förbjuden att framträda i tv fram till nu. För att inte falla i glömska använde han humorn som ett vapen. Hans föreställning om hela Tonight Show-händelsen, The Legally Prohibited from Being Funny on Television Tour är en del, att hålla fans uppdaterade via Twitter en annan. Han sammanfattar egentligen sitt år bäst med beskrivningen: ”Jag hade en show. Sedan hade jag en annan show. Nu har jag ett Twitter-konto.”
Redan under sin studietid visste Conan O´Brien att han i framtiden skulle leda en tv-show och att programmet skulle bära hans eget namn. På Harvard brukade han dela ut lappar med hans namn på som reklam inför framtiden. För en person med ett så tydligt mål borde debaclet kring The Tonight Show lett till ett karriärras. Men det speciella med Conan O’Briens speciella humor är det är just i dessa lägen han blir som allra intressantast. Han är inte bara en stand up-komiker som Jay Leno – han är en mästare på improvisation. Att ta situationen när den kommer.
I somras skrev Todd Levin, manusförfattare till The Tonight Show under tiden Conan O’Brien var programledare, en artikel i tidsskriften GQ om hur det var att flytta till Los Angeles med sin familj och skriva för programmet. När nyheten om att Jay Leno ville ha tillbaka sin gamla sändningstid ifrån The Tonight Show briserade på kontoret blev det knäpptyst, skriver Levin. Allt låg i NBC:s händer.
Conan O’Brien hade sju månader tidigare tagit över den ikoniska talkshowen. Sen gick det fort. Stödgrupper på Facebook startades. Det kändes som att hela nöjesvärlden drog ut i samlat försvar för Conan O’Brien och bashade Jay Leno och hela kanalen NBC.
Alla talkshowvärdar är sitt eget program och utvecklar med programmet sin egen form och stil. Om Johnny Carson, som ledde The Tonight Show i 30 år, uppfann talkshowen genom att vara oerhört charmant gjorde exempelvis David Letterman under tidigt 80-tal en anti-talkshow – i sina sneakers, vita strumpor och jeans brukade han ofta skoja och förlöjliga hela showbiz-världen, gäster, tv-kanalen och sitt eget kändisskap.
Som gäst i intervjuaren James Liptons program Actors Studio förra året – där ett helt program ägnas åt en specifik kändis karriär – berättar Conan O’Brien om när han var liten och spelade Charlie Chaplin i en skolpjäs. Han råkade tappa sin käpp, och hela publiken skrattade. ”Det var som att få kokain injicerat i hjärtat. Inte för att jag vet hur det är! Jag har hört att det är en efterfest förresten?” säger han med sin fingertoppskänsla för exakt vad som blir kul i ögonblicket. Som 18-årig student på Harvard, där han läste litteratur och historia, blev han skribent på humortidningen Harvard Lampoon. Han har också varit manusförfattare till The Simpsons och Saturday Night Live. Och programledare för Late Night Show With Conan O’Brien i 17 år.
I Actors Studio berättar han också om sin filosofi kring humor. ”De största humorögonblicken i mitt liv är när något går fel, när något händer som inte var planerat och reaktionen kommer naturligt”. I ett av hans återkommande inslag i öppningsmonologerna brukar han gå ur kamerabilden, och hoppa in igen. Att leka tittut, alltså. ”Det som funkar på Late Night, och jag skojar inte nu, det funkar hos tvååriga barn. En sekund är jag där, sen är jag inte där, sen är jag där igen!”
I andra reklamfilmer på Youtube smeker en kvinna sänglakan föreställande Conan O`Brien och en konditor skriver ”Conan” på alla tårtor. Stärkt av en låt med refrängen ”Missing You” för att riktigt inpränta att nu, nu är den långa väntan över.
Frågan är hur framgångsrik Conan O’Briens nya show kommer att bli. The Tonight Show är en institution i amerikansk tv. Men den har ofta tilltalat en lite äldre publik, något som O’Brien kanske skulle ha ändrat på om han fått fortsätta utveckla den och sätta sin prägel. Såg NBC någon framtid i att hålla ett av sina främsta signum uppdaterat och fräscht var egentligen Conan O’Brien säregna humor det sista hoppet.