Ebbot Lundberg
Är det möjligt att göra sig trovärdig både som rockstjärna och humoristisk mysfarbror? Bandet som kommit närmast är kanske The Soundtrack of Our Lives och dess sångare Ebbot Lundberg. I dag, fredag uppträder de på Katalin.
– Det känns som att det inte var så pass länge sedan vi var i Uppsala, säger en turnésugen Ebbot Lundberg inför spelningen, samtidigt som han förklarar att det är oklart vad Uppsalapubliken kan vänta sig.
– Vi brukar ju göra låtlistan för spelningar en timme innan. Det beror mycket på hur publiken är, det är ju ett slags show.
– Skivorna är konstverk i sig, live blir det en förmedling av något annat. Att få till något som blir bestående.
Att använda sig av humor samtidigt som man spelar i ett rockband kan tyckas vara svårt. Att slänga sig med rockposer som redan på åttiotalet blev förlöjligade, för att i nästa sekund dra ett skämt. Och fortfarande framstå som häftiga, farliga rockmusiker.
I Sverige har vi löst det rätt enkelt. Vi har inte riktigt någon tradition bland rockmusiker av att vara speciellt uppkäftiga eller kaxiga, eller låta sitt artisteri stiga en åt huvudet. De flesta passar in i mallen som gäller för att ställa upp i tv-programmet Så mycket bättre, där olika folkkära artister hyllar varandra.
Den mest perfekta kandidaten till programmet är Ebbot Lundberg. Trots att sångaren i The Soundtrack of Our Lives – ett av Sveriges mest framgångsrika och hyllade band utomlands – spelar en rätt klassisk storslagen rockmusik så blir han mysfarbror på ett lite speciellt vis. Han är förmodligen den svenska artist som uttrycker sig roligast. Just därför handlar frågor han får ofta om konstigaste platsen ni spelat på, eller mer bisarrt om hans penis ser ut som en sälunge.
På The Soundtrack of our Lives (TSOOL) förra skiva Communication är omslaget en bild på två leende personer som för tankarna till reklam för tandkräm. Ebbot tycker att humor är en grundbult i den svenska rockhistorien.
– I folksjälen finns en jantelag som säger att det inte går att vara på det sättet. Och det kan ju vara tråkigt, kan jag tycka. I Oasis uppkäftighet till exempel finns det en stor humor, det blir lite stand up comedy. Det är väl bara Axl Rose som skulle kunna vara helt humorbefriad, skrattar Ebbot.
– Tråkiga människor ska inte vara på scen. Då kanske man ska bli polis eller något, ha ha. Kaxighet kan ju vara komiskt. Men det är kanske bara Hives som lyckats med det, när jag tänker efter.
Ebbot Lundberg hörs även i radion. I P4 Kultur gör han kulturspaningar en gång i månaden. Första programmet handlade om ön Hållö utanför Smögen i Bohuslän.
– Jag har gett mig in på det och får se vad det leder till. Det är intressant att ta sig till olika ställen, det är väldigt spontant. Det finns inget manus. Första programmet handlade mycket om TSOOL, men vi får se vad det blir sen.
– Det finns en landskapsstämning i grunden när man sitter där i studion som kommer därifrån. Det är mycket som skapar ljudbilden där, säger han.
TSOOL är just nu aktuella med skivan Golden Greats No.1, en samlingsskiva för att sammanfatta deras 15 år tillsammans. Att sammanfatta bandets historia och framtoning med ord tycker Ebbot däremot är svårt.
– Vi är ganska spretiga. Vi har ingen konsekvent image som Hives eller Bob hund. Det är kanske en nackdel, men kanske också anledningen till att det håller så länge. Det är ett märkligt band. Men jag känner mig ganska konsekvent, jag har hittat det uttrycket jag strävat efter.
Bandet är inte rädda för att utvecklas musikaliskt. I år har de tagit klivet in i den symfoniska rocken. Under året har de setts spela med Göteborgs symfoniorkester, framför allt eftersom det gett dem möjligheten att framföra vissa av sina låtar som de annars inte brukar spela live.
– Vi backar nog inte för att spela mer med dem, eller på Berwaldhallen exempelvis. Det skulle kanske inte funka för ett traditionellt rockband, men vi har en annan sida. Det skulle säkert funka att göra en total elektronisk variant av våra låtar också.