Gang of four content
De bästa tidiga postpunkband som använde sig av det bästa av 77-punken, dub och industrikomplex, dystopi och funk under 80-talet, som blivit rockikoner i musikhistorien, fanns inte som band tio år senare. De visste att det inte fanns mer att ge. Och speciellt inte släpper skivor även 2011. Det är tråkigt att prata ålder och musik för man kan alltid bli överraskad från de mest oväntade håll, men Gang of Fours debutskiva Entertaintment var så fylld av politisk medveten underklasspunk och har varit en milstolpe i liksom hela den brittiska folksjälen att de – i alla fall musikaliskt – med skivan Content pissar på exakt allt de stod för för 30 år sedan.
De har glömt bort vad popmusik handlar om, kan vara och kan betyda. För Content, denna avskyvärda skiva, vill vara ett U2, ett Depeche Mode utan syntar, en totalt osexig sörja av distade gitarrer och … robotröster? Harklande gubbvrål? Såhär skulle Billy Idols platta låta om han släppte nytt. Någon måste påtala för Gang of Four att rycker man en planta ur jorden med rötterna så dör den snart. Och exakt så fungerar popmusiken också.