Juridik goes Pop
I fjol läste Andreas Wendén en artikel i den numera nedlagda modetidningen Odd At Large om svenska modeskapare som får allt större verksamhet, men fortfarande har dålig koll på ekonomi och juridik. Han bestämde sig. Hans juristfirma, Popjuristen, skulle inte bara nischa sig på musik utan skulle bistå alla former av populärkulturella verksamheter med tips, råd och hjälp.
– Jag kände att det fanns ett behov av det här. Om Discobelle lägger upp en låt så vill kanske artisten veta hur och varför det gynnar denne. En vanlig juristbyrå vet säkert inte vad Discobelle är, berättar han där han sitter på ett café bredvid Kulturbolaget i stadsdelen Möllevången i Malmö. Längst in i lokalen hyr han ett kontor. Längre ner på gatan ligger Debaser.
Efter att kulturföreningen och musiktidningen Brus gick i graven 2006 efter fyra år (som Andreas var ansvarig utgivare av) och en praktik på skivbolag började planerna, om än omedvetet, på en juristbyrå.
– Jag har ju egentligen jobbat med det här i två års tid, som rådgivare åt vänner som är artister eller inom den världen, säger Andreas och rättar till sina leopardrandiga glasögon.
För att en subkultur skall frodas krävs det att personer enas kring något de kallar sitt eget. Vare sig det är Lucky Strike och popkids eller hårdrockare och Jack Daniels. Nu finns det en egen juristfirma i familjen indie Det är en smått unik ide, speciellt eftersom han ”tar för ett uppdrag ungefär som en vanlig byrå tar i timmen”. Andreas Wendén i många år har också varit DJ och en av personerna kring elektroniska skivbolaget 24: Hours Recordings.
När vi går omkring på Möllan (och han bor precis vid torget, ett stenkast från kontoret) visar han mig en fräsh, ”senaste vinyltolvorna” skivbutik. I tider av fler och fler sammandrabbningar mellan pirater och antipirater – den nya och den gamla tiden – känns en skivbutik väldigt avlägsen och gammal. Ingen jag känner upptäcker ny musik från en skivbutik.
– Skivbolag kommer att bli musikbolag, skivan är ju en utdöende form, det är klart, den kommer ju försvinna så småningom. Samtidigt finns det fortfarande folk som köper skivor, aktörerna måste också ha dem i åtanke.
– Jag gillar upphovsrätten, det måste jag ju på något sätt, men jag vill omforma den.
Man märker att Andreas har varit inne i popsfären länge, han halkar ofta in samtalsämnet elektronisk musik och ska i mitten av juni ner till hippa Sonár-festivalen i Barcelona och DJ:a. Han marknadsför sig just på festivaler (han ska dagen efter vårat möte åka till Siestafestivalen i Hässleholm), nätet och – som nu – genom intervjuer.
– DN intervjuade mig i mars, efter det hörde många från Stockholm av sig, det rullar på. Just nu kan jag försörja mig på det här men funderar på att ha någonting vid sidan, vi får se.
Kan du berätta någonting om vad du har för klienter just nu?
– Jag kan såklart inte gå in på detaljer, men aktuellt just nu är ett skivbolag, bokföring och en operasångare.
För den som är intresserad av fildelningsdebatten kan ta en titt på Andreas blogg på hemsidan http://www.popjuristen.se där intressanta, insatta funderingar levereras. Annars bloggar han också om fester och klubbar med elektroniska förtecken under Different (http://thedifferenceitmakes.blogspot.com)