Little Boots

Little Boots

Betyg: 6

Nocturnes

Producenten Little Boots känner jag främst genom mixtapes. Jag kan ofta störa mig på artister vars musiksmak är jättebra men de vågar inte ta ut svängarna på samma sätt när de är i inspelningsstudion, som på just ett mixtape. I efterhand hörde jag hennes debutskiva, Hands, från 2009. Jag tyckte den var jättetråkig med sin plastiga dance, då gillade jag hennes tidigare band, new rave-bandet Dead Disco, bättre. Sedan Hands har mycket hänt, hon pratar i intervjuer om hur hon hängt på klubbar, DJ:at, blivit inspirerad, släppt mixtapes som byggt upp stämningen. På båda singlarna som kommit i år, Broken Record och Motorway, hörs en ny inspiration tydligt. På förra skivan jobbade hon för att skapa en hit. Nocturnes skriver hon är en dedikation till klubbkulturen – med pionjärerna DFA Records i ryggen och med samarbeten med bland annat Hercules & Love Affairs Andy Butler. Jag gillar utvecklingen, att jobba med housenördar istället för RedOne passar Little Boots bättre. Little boots vågar inte riktigt fullt ut göra det som är Nocturnes styrka – den högintensiva nittiotalsproduktionen – och tänker för mycket på hooks och feta refränger. Det bästa är det statiska, minimalistiska soundet i Strangers eller All for you. Eller i avslutande Satellites, som låter som ett Spice up your life-Spice Girls i remix av någon nittiotals-hipp DJ som älskar alla funktioner på sitt nya mixerbord. Det är ett bra spår som Little Boots är på. Fast jag väntar mest på ett nytt mixtape med hennes favoritlåtar.