Most Valuable Players
På nollnolltalet var det en frän, ny popvärld som tog form på nätet. Via sajter som Shaktar och Digfi vande sig folk vid att alla kunde ladda upp sina MP3:or. Most Valuable Players hittade jag på en sådan sajt, kom senare över den ikoniska samlingen ”Are You Scared to Get Happy?” och demos som är som Sarah Records-plattor blandat med Arthur Russell-akustiska gitarrer (och skulle komma att utvecklas med en dos trummaskiner). Den mixen, MVP:s sound, blir lika vacker som akvarell-solnedgångarna målade på omslaget till Left, designat av Action Biker. De tidiga demosarna från över tio år sedan är också en fin exposé över att testa nya idéer i sin egen takt. Det är därför det var sju år sedan de släppte debuten You In Honey. Most Valuable Players spelar in när de har tid, lust, inspiration. På sin Facebook-sida och Tumblr postar de bilder på nattbad och resor istället.
Om nollnolltalets mjuka och experimentella indiesound kan definieras av The Radio Dept-beats har MVP på Left nu utvecklats mer mot soulen. Det hördes redan lite i Some Nerve, singeln som släpptes 2010. Det är mer Prefab Sprout och mindre riktlinjer för en viss era eller tid. Men jag märker ändå att jag kan sakna mysiga, konstiga beats, samplingar och instrumentala sånger från förra skivan (om man lyssnar noga finns det spår av det här) men ser helt nya sidor av MVP. De vågar svänga, de vågar sjunga ut, höja rösten med precis samma känsla för melodierna och blåsinstrumenten. Trots den proffsiga inramningen förlorar de inte greppet för vad de vill med MVP, utan man anar samma känsla nu som tidigt nollnolltal Den bästa titeln är Looks and Books och den bästa låten är The Style Council-inspirationen i You’re a Child Now, med sitt tunga piano.