Nina Kravitz (krönika, opublicerad)
Det finns en upprördhet i Tjeckien, Finland och Baltikum över att rika ryssar reser i Europa samtidigt som Ryssland bombar Ukraina. Det sa Sveriges radios EU-kommentator Susanne Palme i Europapodden, apropå att röster nu höjs för en kollektiv bestraffning med indragna turistvisum för ryska medborgare.
En av de ryssar som verkar resa rätt obehindrat i Europa och världen är techno dj:n Nina Kravitz.
Googlar du henne får du frågan: är Nina Kravitz cancelled?
Det kan man fråga sig. Kravitz, ett av de största DJ-namnen från Ryssland och en given headliner på festivaler runtom i världen – har sin grund i technon, men hennes basgångar kan sakta virvla in på acid eller en houseklassiker.
När Ryssland anföll Ukraina i februari postade hon en video på Instagram där hon skrev ordet fred på en lapp. Men det ställningstagandet räckte inte, tyckte många fans. Den ukrainska redaktören Mariana Berevozska uppmanade på musiksajten Resident Advisor specifikt Nina Kravitz – med en följarskara på två miljoner – att agera kraftfullare.
Kravitz har under sommaren avbokats från flera festivaler runtom i Europa, men spelade senast i somras på Lollapaloozafestivalen i Stockholm.
De senaste tjugo åren har pengar börjat rulla in i dansmusiken som har förändrat den i grunden. Den musikaliska inspirationen kommer fortfarande från hjältarna från förr – åttiotalets Chicago och Detroit där både technon och housen skapades av marginaliserade grupper genom klubbar som fungerade som fria rum. Jeff Mills – technons Elvis Presley, som musikjournalisten Andres Lokko beskrivit honom som, bildade i slutet av 1980-talet tillsammans med andra pionjärer som Robert Hood, technokollektivet Underground Resistance som en antikommersiell militant plattform mot den rådande Reagan-eran.
Men uppfostran, där många av framtidens DJ:s ofta börjar sin bana under 2000-talet, är genom Red Bull Music Academy, en sorts trainéeprogram där artisten drillas i hur de blir till en lyckad entreprenör i modern dansmusik. Nina Kravitz har gått där, den sydafrikanska DJ:n Black Coffee – 3,4 miljoner följare – har gått där.
Precis som en annan artist, koreanska house-dj:n Peggy Gou – 2,5 miljoner följare – visar Kravitz och Black Coffee på Instagram upp en fullkomligt konfliktfri yta. De liknar mer influencers med sina privatplan, storslagna gigs i Dubai eller på Ibiza, med härliga stränder, blänkande pooler, lyxiga middagar och styleade outfits. Underground Resistance militanta arv av att estetiskt positionera sig mot rådande politiska situation har ersatts av poserande med en bok om househistoria eller Black Coffees hyllning till Nelson Mandela. Detta i en värld som knappast saknar varken uppslitande politiska strider, klimatkris eller krig att välja sida i.
Länge har vi inte krävt mer än så av våra artister – men det är hoppfullt att publiken fortfarande kräver att sin favorit-dj ska vara något mer än en influencer när de så tydligt fostrats i att bli bara just det.
Kanske är artisterna allt för uppbundna av sponsorskontrakt, dyrt flygbränsle, stylingteam och påkostade middagar för att behöva bry sig.
Jag har ingen åsikt om indragna turistvisum. Men det är nästan att jag hoppas att Nina Kravitz ska bli cancelled, för att någon åtminstone ska inta någon form av politisk position.